Folatul si Acidul Folic

Folatul este o vitamina din complexul B ce este  esentiala in sarcina pentru preventia aparitiei defectelor in tubul neural, precum si pentru functionarea creierului. Aceasta trebuie administrata zilnic in timpul sarcinii deoarece lipsa sa poate provoca anemie, boli ale inimii si defecte ale creierului la un fat. Insa chiar si femeile care nu urmeaza sa aiba un copil pot beneficia de pe urma unui aport crescut de folat (sau acid folic).

Ce este Folate?

Ultimul deceniu ne-a invatat multe despre rolul critic al acestei vitamine in sprijinul sanatatii Folatul reprezinta un nutrient din complexul de vitamine B ce este esential (in cantitati mici) pentru organismul nostru. Vitamina B9 (inclusiv in forma sa sintetica, ce se poate gasi in cereale) este necesara pentru sinteza ADN-ului si cresterea celulelor, iar din acest motiv o deficienta poate duce la o dezvoltare mai lenta.

Acesta este solubil in apa (se poate dizolva), creste productia de globule rosii si ajuta sinteza ADN-ului. Vitaminele solubile sunt depozitate de obicei de catre corp in cantitati limitate, de aceea este o idee buna sa le includeti in dieta mai ales in timpul sarcinii. Daca ne dorim copii, este esential sa consumam folat zilnic, intrucat reduce riscul de defecte ale tubului neural.

Insa fiecare om are nevoie de folat, deoarece acesta ajuta la preventia anemiei, ce vine la pachet cu oboseala si cu probleme de concentrare. Folatii sunt sintetizati si de catre plante (precum spanac sau broccoli), fructe (pepeni, de exemplu) si ciuperci. Din acest motiv, apar intr-o varietate de alimente, precum ficatul sau legumele verzi, ca derivati ai acidului tetrahidrofolic.

Care este diferenta dintre Acidul Folic si Folat?

Desi termenii „folat” si „acid folic” sunt folositi adesea ca sinonime, acestia sunt in realitate doi termeni distincti. Exista chiar si specialisti / experti in domeniul medical care utilizeaza termenii intr-un mod interschimbabil. Spre apararea acestora, subliniem ca este destul de complicat sa intelegem aspectele cheie ale cercetarii asupra folatului.

In realitate, folatul este un termen general utilizat pentru mai multe tipuri de vitamina B9, precum:

  • Acidul folic (cunoscut si ca acid pteroil-glutamic). Acesta a fost descoperit in urma unor studii legate de terapia de tratare a anemiei provocate voluntar. In general, cand vorbim de acid folic ne referim la forma sintetica a folatului, utilizata pentru a ajuta la satisfacerea cantitatii recomandate. Este un produs de sinteza, ce nu se regaseste in mod natural in organism, insa este absoarbit de catre organism mai bine fata de folatii naturali, reprezentand astfel o optiune potrivita pentru administrarea ca medicament, supliment alimentar sau in alimente fortificate. Acidul folic este de asemenea utilizat pentru piele, unghii, dar si alte parti ale corpului. De aceesa, consumul de 400 de micrograme in fiecare zi este recomandat chiar inainte de sarcina.
  • DHF (DiHidroFolat). Acesta se gaseste in alimente precum fasolea.
  • THF (TetraHidroFolat). Este un folat prezent doar intracellular.
  • 5, 10-metilen-THF.
  • 5-metil-THF (L-5-MTHF, L-metilfolat). Este tipul principal de folat circulant, activ metabolic, implicandu-se, in prezenta vitaminei B12, in conversia homocisteinei in metionina. Se poate administra ca supliment si este esential in perioada intra-uterina, fiind o forma sintetizata prin actiunea enzimei MTHFR.
  • 10-formil-THF.
  • 5-formil-THF. Se poate administra sub forma de Leucovorin sau Acid Folinic (cel mai indicat pentru sustinerea diviziunii celulare si anemie).

De ce avem nevoie de Folat?

Folatul este o vitamina a grupului B care este importanta pentru crestere sanatoasa, deoarece poate preveni defecte precum spina bifida. Acesta este absolut necesar cand vine vorba de copii: la fatul in curs de dezvoltare, un defect in tubul neural poate provoca dizabilitati precum paralizia picioarelor (sau chiar mai severe). Pentru unele femei (mai ales cele cu un risc mai mare de dezvoltare a unui defect al tubului neural) folatul alimentar nu este suficient.

Atunci cand acestea raman insarcinate, exista riscul de afectiuni potential devastatoare in timpul dezvoltarii,, ce pot afecta dezvoltarea sistemului nervos. Efectele pot aparea devreme, chiar inainte de constientizarea sarcinii. Nu uitati ca cea mai mare parte din defectele de nastere ale bebelusului apar devreme, la 3-4 saptamani dupa conceptie.

Deoarece foarte multe din sarcini sunt neplanificate, este recomandata suplimentarea (pe langa alimentele din dieta) pentru prevenirea defectelor coloanei vertebrale a bebelusului la nastere. Acidul folic este de asemenea important pentru transformarea aminoacizilor, mentinerea celulelor si prevenirea modificărilor ADN-ului (prevenind anemia), motiv pentru care este recomandat oricarei femei cu varsta de reproducere.

Ce alte efecte are folatul asupra organismului?

In mod evident, folatul a fost supus multor cercetari de-a lungul timpului, fiind recunoscut de multa vreme ca un element ce poate interveni in diviziunea celulara si hematopoieza, si care participa in mod regulat la reglarea proceselor metabolice. Folatul este cunoscut pentru faptul ca sprijina functia sistemului nervos de a trimite semnale catre corp, insa beneficiile acestuia nu se opresc aici: in ciclul BH4, cercetatorii au remarcat o legatura intre productia de neurotransmitatori (precum serotonina) si disponibilitatea folatului.

In prezent se studiaza efectul pe care il are in tratamentul cancerului. Unele studii arata o scadere a riscului de cancer, insa cercetarea in acest domeniu este controversata si uneori chiar contradictorie. In ultimii ani, s-a cercetat de asemenea posibilitatea ca acesta sa sustina si sistemul cardiovascular cu ajutorul productiei de globule rosii, ce transporta oxigenul catre diverse parti ale corpului.

Deficienta de Folat

Adultii au nevoie de 400 micrograme pe zi, si in mod normal le putem obtine alegand alimentele care contin suficient folat. Insa majoritatea femeilor nu au parte de un aport suficient, deoarece vitamina este afectata de modalitatea in care sunt pastrate alimentele. Femeile care ar putea ramane insarcinate sau cele care alapteaza ar trebui sa ia zilnic o multivitamina cu acid folic.

Ca majoritatea vitaminelor solubile, folatul se poate pierde in timpul procesarii, motiv pentru care nu se recomanda conservele. Un aport insuficient se datoreaza si faptului ca excesul nu este pastrat in cantitati mari de catre organism. Acidul folic se absoarbe mai greu decat multe alte vitamine, de aceea persoanele cu alte afectiuni ar trebui sa acorde o atentie suplimentara, chiar daca alimentatia este consistenta.

Folatul se regaseste intr-o gama larga de legume (in special cele verzi cu frunze intunecate la culoare – precum spanacul). Cuvantul folat vine de fapt de la legumele cu frunze, iar broccoli este o sursa excelenta, cu aproximativ 104 mcg de folat intr-o cana, pe langa vitamina C si fier. Si sparanghelul este o resursa, scazuta in calorii si grasimi.

Leguminoasele fierte (naut / mazare) sunt de asemenea o sursa excelenta. Lintea gatita este unul dintre alimentele care se mandresc cu 180 mcg de folat / cana, pe langa alti nutrienti precum fibrele. Fasolea contine potasiu si proteine, precum si 90 mcg de folat / cana.

Acudul folic se gaseste de asemenea in produsele imbogatite din cereal integrale, ca surse suplimentare (faina / orez / paine etc.). Acidul folic este adaugat in timpul procesarii, dubland astfel cantitatea gasita in acestea in mod normal. Similar cu pastele, cerealele fortificate au acid folic adaugat, insa se recomanda sa fiti atenti de asemenea la cantitatea de zahar si fibre continute.

Exista fructe delicioase, precum pepenele galben, ce sunt de asemenea bogate in folat (si Vitamina A). Avocado poseda o cantitatea semnificativa: in jur de 90 mcg / cana, fiind o sursa alimentara de grasimi sanatoase si vitamina K. Si sucul de portocale este o sursa buna, fiind deosebit de bogat, mai ales daca a fost fortificat.

Mai puteti obtine folat prin diverse alte alimente, inclusiv:

  • nuci (printre cele mai bune surse) si seminte crude (o cana contine 82-88 mcg)
  • unele carnuri (vita, spre exemplu)
  • ficat
  • oua
  • fructe de mare
  • patrunjelul (este o sursa excelenta)
  • bamele, ce au si capacitatea de a curata tractul digestiv (o cana are in jur de 37 mcg)
  • porumbul fiert (contine 76 mcg de folat / cana)

Fortificarea cu acid folic se refera la adaugarea de nutrienti in anumite alimente, si a fost utilizata in vederea consumarii unei cantitati de folat suficienta pentru a proteja impotriva defectelor NTD. In 1998, Administratia SUA pentru Alimente si Medicamente a impus ca folatul (in forma sintetica) sa se adauge in cereale. Acest lucru s-a crezut ca ajuta ajuta la reducerea riscului in sarcina, insa atat babatii, cat si femeile au inregistrat o medie superioara nivelului recomandat in Studiul National de Sanatate si Nutritie (2009-2010).

Din acest motiv recomandarea este totusi sa incercam sa obtinem nutrientii din alimente integrale. Cu toate acestea, unul din 33 de sugari din SUA se naste cu un defect care poate fi mortal, aceasta fiind principala cauza a mortalitatii infantile. Deficitul de folat poate aparea din variate motive, precum o nevoie crescuta sau niveluri anormal de mari ale folatilor care trec din corp.

Fiecare femeie ar trebui sa isi asigure cantitatea necesara de acid folic, indiferent daca doreste sa ramana insarcinata sau nu, iar utilizarea suplimentelor este o modalitate buna de a avea un aport adecvat. Cel mai bun mod de a asigura acest lucru sunt multivitaminele, pe langa o dieta plina de acid folic. In afara consumului adecvat, femeile pot scadea riscul prin:

  • abtinere de la consumul de alcool
  • mentinerea unei greutati optime inainte de sarcina
  • evitarea produselor din tutun

Puteti obtine mai multe informatii de la medicul sau farmacistul dumneavoastra.

https://www.mhanational.org/folate

https://www.news-medical.net/health/What-is-Folic-Acid.aspx

https://ufhealth.org/folate-deficiency

https://cchealth.org/folic-acid/list.php

Livrare Gratuita!

La comenziile peste 150 Lei

Politica de Returnare

Comanda 100% securizată

MasterCard / Visa